20.9.07

Misjonær med bivirkninger

Det er mye farlig i Afrika som vi nå er klare til å møte takket være sprøyter av mange slag. Det eneste som gjenstår, og som vi nå tester ut, er malariamedisinen. Her er det jo flere typer å velge mellom, og Lariam var et naturlig valg. Den er helt uskyldig. Nesten...

Mulige bivirkninger (utdrag fra pakningsvedlegget):
Svimmelhet, kvalme, brekninger, diare, magesmerter, balanseforstyrrelser, hodepine, søvnighet og søvnforstyrrelser.
Forandringer i blod, blodtrykk og hjertefrekvens, rødme, besvimelse, utslett, utvidelse av blodårene i huden, elveblest, kløe, håravfall, muskelsvakhet, muskelkramper, muskel- og leddsmerter, stikninger og dovenhetsfølelse i huden, skjelving, kramper, uro, nedstemthet, rastløshet, angst, glemsomhet, sinnsforvirring, hallusinasjoner, aggresjon, psykotiske og paranoide reaksjoner, synsforstyrrelser, øresus, kraftløshet, tretthet, tap av appetitt, ulystfølelse, feber og frysninger.
Forstyrrelser i hjertets ledningssystem, hjerneskade. Det har vært sjeldne rapporter om selvmordstanker...

10 kommentarer:

Anonym sa...

Åååååhh... Eg er så slapp i huden...

Anonym sa...

Pole sana. Eg har aldri i mitt liv putta en lariam tbl i munnen, grunnet den lista du ramsa opp, og historier eg har hørt fra folk. Eg tror eg hadde fått alle bivirkningene på en gang:) Flott ny side forresten. Snakkes i mårå..

Anonym sa...

Har kun spist Klorokin eg. Har hørt fra tidligere Tz-misjo at en fort kan bli deprimert av Lariam...

Anonym sa...

Hei!

Flott side de har fått - kjekt å følge med!

Angåande Lariam... frykta for tabletten er så utruleg latterleg.. Dessutan er den heilt klart den billegaste og mest effektive tabletten mot malaria på marknaden. Ta den og prøv! Eg sjølv fekk biverknader, men aldri noko alvorleg.. vondt i magen og litt nedstemt. Dermed måtte eg over til Malarone som er ti gonger dyrare. Kjipt! Brørne mine synest forresten det er kjekt å ta lariam for då får dei så fantasifulle draumar ;)

Lykke til med planlegging og utreise - de går ei spennande tid i møte!

Anonym sa...

Kor godt funke egentlig Paludrin/Klorokin? Nokon som veit? Og fins det bivirkningar av det?

Anonym sa...

Angående ditt spørsmål om paludrin og klorokin, Knut, så vet eg hvertfall at de har sluttet helt å bruke det i Kenya og Tanzania. Eg har jo alltid brukt det, men den tid er forbi. Vet nesten ikke om det er i salg der ute heller lenger.

Anonym sa...

Om du les moglege biverknadar på hostesaft, er dei truleg like mange som for Lariam. Anonymous har veldig rett. Prøv Lariam. Kloroquin er ut, paludrin har mest ikkje nokon beskytting lenger. Hugs at biverknadane ikkje er varige, bortsett frå sjølvmordet, då....

Anonym sa...

Hei!

Så kjekt å se hvordan dere har det ute i den spennende verden! Så innlegget ditt om malariatabletter, og som farmasøyt klarer jeg ikke la være å gi råd..... Fant en pdf-fil fra folkehelsa om malaria og de ulike profylaksemåtene: http://www.fhi.no/dav/3ABD1C2AE2.pdf

Alle malariatabletter gir rare bivirkninger og legemidlene virker ulikt på hver og en! Men som andre har sagt før: lariam virker som å gi de mest ubehagelige bivirkningene........

Inger Line sa...

Oj oj! Mens eg vege koffertar tar d jo av m kommentarar her:) Kjekt!! Nå har me tatt Lariam i to vege og eg drømme som aldri før... Ikkje fæle drømmar, bare litt mer livlige. Og så har eg og Hanna hatt vondt i magen i meste to vege..så kanskje me ruinere misjonen og tar den dyrare sorten..

Anonym sa...

Hei Inger Line. Takk for sist. Fikk nettopp Arushanytt på mail. Lykke til med bivirkningene. Den lista så skummel ut.